Monday 12 March 2012

Karya Haiwan | Ikan Pembawa Petanda

Beribu-ribu ikan sardin seolah-olah 'hilang akal' apabila secara sukarela datang menyerah diri kepada nelayan. Fenomena yang jarang berlaku ini terjadi di pantai Acapulco, Mexico. Keganjilan sikap kawanan sardin ini telah menarik perhatian penduduk setempat turun 'melawat' kawasan pantai. Apatah lagi para nelayan, semestinya mereka tidak akan melepaskan peluang yang terhidang di depan mata mereka. Jala-jala dan joran diletakkan di tepi dan baldi menjadi alat utama untuk menangkap ikan kali ini. 

Menurut nelayan tempatan, Carlos Morales, fenomena ini memang amat jarang terjadi. Ia mungkin di sebabkan dari kesan gempa bumi yang terjadi di Jepun. Menurut salah seorang ahli Geologi Amerika Syarikat pula, Kaya Briggs, beliau tidak dapat memastikan apakah sebab sebenarnya ikan-ikan sardin tersebut datang membanjiri pesisir pantai Acapulco. Beliau juga tidak menolak pendapat nelayan tempatan bahawa fenomena itu terjadi ekoran tsunami di Jepun.





Binatang kebanyakkannya mengetahui bencana alam yang bakal berlaku lebih dahulu daripada manusia. Sama seperti apa yang terjadi di Acheh, ribuan ekor ikan datang membanjiri pesisir pantainya sebagai peringatan kepada manusia bahawa tsunami dahsyat akan melanda. SubhanAllah..

Sumber : daily mail

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...