Tuesday 14 March 2017

''Dah dah la tu dengan customer kau!"


Bengkek je aku rasa. Tengok status online, tapi bila aku mesej, 5 minit baru reply. Eh! Aku ni laki kau kot?! Kenalah layan dulu. Bukan reply mesej daripada mana-mana customer kau tu.


Darah aku makin mendidih. Tak tahu lah sampai bila boleh tahan. Kalau ikutkan hati, nak je aku shoot balik umah, rampas handphone dia dan baling kat dinding. Padan muka. Tapi akal aku masih waras. Duk menasihati je "Jangan. Siasat dulu"



Ya. Aku akui. Akulah yang suruh dia berniaga online. Sebab gaji aku bukannya banyak sangat pun. Bila dia buat bussiness ni, bolehlah tampung mana-mana yang kurang. Dan aku akui jugak, yang akulah yang tak benarkan dia bekerja. Aku suruh dia duduk rumah, jaga anak. Sebab aku tak yakin dengan pengasuh-pengasuh sekarang ni. Dan aku taknak anak-anak aku membesar di tangan orang lain. Biarlah apa-apa hal pun, ibu dia yang suap makan, mandikan, tidurkan.. semua-semualah. Biarlah ibu dia yang buat. Tu lagi baik. Tapi tu lah, bila jadi macam ni, aku pulak yang tak tahan.



Petang tu, masa balik rumah, aku tarik muka. Perasaan geram pagi tadi masih tersimpan. Bengang! 



Dia reply sebenarnya, tapi lambat. Aku rasa macam dipinggirkan. Macam aku ni nombor 2. Sedangkan aku ni suami. Raja dalam keluarga. Akulah yang patut didahulukan. 



Dia tegur aku seperti biasa. Tapi aku memang tak layan. Dia berikan aku air. Hidangkan aku makan. Bentangkan aku sejadah untuk solat sama-sama. Ambil Quran, minta aku betulkan bacaan dia. Tapi serius beb. Aku memang buat tak layan. Keras je aku cakap dengan dia.



Bini aku ni, jenis terbuka tau. Bagi dia, jika ada benda-benda yang tak puas hati, seeloknya bersemuka depan-depan. Dan malam tu dia tanya aku kenapa aku layan dia macam ni? Apa salah dia?



Aku yang memang tunggu masa je nak meletup, huh! Lepaslah semua sekali.



"Dah banyak kali Abang tegur awak kan. Kalau Abang mesej, tanya apa-apa kat WhatsApp, jawab Abang dulu. Bukan layan mesej dari customer-customer awak yang ntah dari mana-mana tuh!!!"



Tinggi suara aku. Dia tergamam. Mungkin dia tak sangka perkara kecik sebegitu menyebabkan perilaku aku berubah. Memang! Mybe kecik bagi kau. Tapi bagi aku, ia besar. Dan kau kena buat apa yang aku suruh.



Malam tu dia tidur awal. Anak-anak pun. Handset dia tak berhenti-henti bunyi, tapi dia tak layan. Dia biarkan je bercas di plug di dinding.



Sungguh. Sepanjang 3 tahun dia berbisness ni, itulah handset yang dia pakai. Bateri pun dah kong. Namun dia tak tukar. Acapkali jugak dia bagitahu aku, tapi sebab macam tak serius, aku buat tak layan. Akhirnya aku lupa macam tu je. Padahal, itulah sebenarnya asbab dia banyak membantu aku.



Jam dah melangkaui detik 12 malam. Amarah aku yang tadinya panas kini beransur suam. Namun, di kala tengah-tengah malam ni pun, henset dia masih belum berhenti berbunyi. Aku yang dari tadi susah nak lelap, terdetik untuk melihat, apa sebenarnya yang dia buat, sehingga 'takda' masa untuk aku.



Satu-satu aku scroll mesej dia. Ya Allah.. banyaknya. Semua notification yang naik tanda yesterday aku kira. Hampir 90+ pm dari customer. Tu tak termasuk lagi dari group Ezzehra wonder team dan Top Leader Escarves dia. Sampai saat ini, masih lagi aktif berbincang tentang masalah dan soal jawab antara satu sama lain. Tudung Easy Rossy? Apentah.



Aku cari mesej aku. Aku scroll scroll dan terus scroll. Akhirnya, aku jumpa. Berada di tengah-tengah mesej yang beratus itu. Aku bukak dan aku baca balik mesej yang aku kirimkan pada dia.



"Salam sayang, buat apa tu" 8.30am



"Wassalam Abang. Tak buat apa. Tengah siapkan anak-anak" 8:32am



"Oh ok. Dah makan belum ni semua?" 8:50am



"Alhamdulillah. Dah abang. Abang dah sarapan?" 8:53am



"Dah. Abang pun dah sarapan tadi. Dengan kawan-kawan ofis" 8:53am



Aku perhatikan satu-satu. Aku tengok masa aku mesej dia dan masa dia reply. Takdalah lambat sangat. Semuanya di bawah 5 minit. Laju la tu. Apa yang lambatnya? Dengan dia nak uruskan anak-anak lagi. Rumah lagi. Kain baju lagi. Stok lagi. Eh, kau pun belum tentu mampu buat macam dia tau?! Dari situ aku mula berfikir. Betullah. Dia dah buat sehabis baik untuk aku. Tapi aku, apa yang aku dah buat untuk dia?



Aku cek lagi. Tertanya-tanya, macam mana dia buat, dapat reply mesej aku dalam masa yang singkat? 



Aku bukak setting dia. Dan aku dapati dia save nama aku "1 Abang Sayang" dan dia tukar special ringtone untuk aku untuk membezakan mesej aku dengan mesej customer-customer dia yang lain.



ALLAHUAKBAR!!!! 

Terpukulnya aku. Dengan kejahilan sendiri, keegoan yang tinggi, bodoh sombong, tahu nak marah je, aku sebenarnya telah melukakan hati seseorang yang betul-betul menjadikan aku yang utama dalam hidup dia. Dia dah letakkan aku di tempat yang sepatutnya, yang dia sanjung sangat-sangat, tapi aku masih tak puas hati lagi. Apa lagi yang aku nak sebenarnya?



Astarghfirullahalazeem. 



Aku menangis. Aku pegang henset dia dan aku hidu bau tangan yang banyak berkorban untuk aku dan keluarga. Aku bersalah. Bersalah yang amat pada dia. Dalam keadaan bersalah itu, aku berdiri dan berjalan menuju ke bilik. Aku kuakkan pintu dan aku hampiri dia. Jasadnya telah lena dalam luka. Bersama anak kecil disisinya, sungguh, dia seorang insan yang mulia.



Aku turun dan aku rendahkan kepala ke dahinya. Aku kucup wajah itu. Aku peluk dia. Dan dalam tangis yang masih berbaki, aku bisikkan pada dia



"Abang minta maaf sayang. Abang banyak buat salah kat sayang. Abang minta maaf. Abang minta maaf"

* Isteri ni, apa yang kau kata, itulah yang dia akan buat. Dan bila dia buat, dia akan buat sungguh-sungguh. Sebab apa? sebab dia taknak orang yang dia sayang, kau dan anak-anak susah. Kalau boleh, biarlah dia seorang yang susah, biarlah dia seorang yang penat, biarlah dia seorang yang tak terurus, macam orang gaji pun takpe, asal kau dan anak-anak tak terabai, itu dah cukup membahagiakan dia. 

Ingat tu! Pengorbanan dia ni kau takkan mampu balas. Biar kau nak bayar dia dengan wang berjuta pun, ia tetap takkan terbalas. Takkan. Oleh itu, hargailah dia dan sayangilah dia. Itu lebih dia suka dari segala-galanya.

via karyawanbisu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...