Sunday 15 April 2012

Karya Hebat | Tumpahan 40,000 Bebola Hitam

Sebanyak 40,000 bebola plastik berwarna hitam 'dibuang' ke dalam takungan air Ivanhoe, Los Angeles. Apakah tujuan pihak terbabit melakukan hal sedemikian? Mencari publisiti murahan kah? Merungkai segala persoalan yang bermain di minda, Jabatan Perlindungan Air Los Angeles menyatakan sebab mereka berbuat demikian.

Pembuangan sejumlah 40,000 bebola hitam itu ke dalam tangki takungan air bersih wilayah berkenaan adalah bertujuan untuk menghapuskan proses tindakbalas kimia yang bersumberkan cahaya matahari kepada zarah-zarah yang menghuni di dalam air itu. Kandungan tinggi sejenis sebatian Bromate dikesan apabila Bromida dan Klorin bertembung dan diaktifkan oleh sinaran mentari. Kandungan air itu akan membahayakan 600,000 pengguna andainya tindakbalas kimia ini dibiarkan.

Sementara menunggu takungan bawah tanah di Griffin Park siap, alternatif menaburkan bebola hitam ke atas permukaan air adalah jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Bebola yang diperbuat daripada polietilena itu mampu untuk menangkis sinar ultraviolet daripada menembusinya. Ia dijangka akan terus dibiarkan 'berenang' di atas permukaan air tersebut selama 4 ke 5 tahun akan datang.






Sumber : LA Times

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...