Tuesday 22 May 2012

Karya Sayu | Bantu Kami..

Sayu hati ini bila melihatkan gambar seorang ibu bersama 2 anaknya; seorang terbaring di atas tanah yang basah ditimpa hujan. Ya, benar.. gambar yang diambil bukanlah bertempat di negara tercinta, Malaysia tetapi ia dirakamkan di jalan Jalalabad, Kota Nangahar di timur Kabul, Afghanistan.

Apa yang telah terjadi? Kenapa sampai begitu sekali? Di manakah suami yang memberi nafkah? Kemanakah saudara lelaki yang gagah? Di manakah kerajaan yang memerintah? Apakah benar Afghanistan sudah sedia seperti ini sebelum Amerika datang menjajah? Allaaaaahhu Rabbiii..

Andai di Malaysia, hati kecil ini mampu lagi berbisik mereka yang datang meminta-minta terdiri daripada sindiket [ berdalilkan khutbah Imam masjid besar Nilai yang menegaskan, jangan diberikan simpati kepada mereka yang meminta kerana kebanyakkannya terdiri daripada penipuan ] tetapi hati kecil ini tidak mampu melintaskan bisikkan mengatakan gambar yang disaksikan hanyalah lakonan.  

Ya Allah.. Aku hanya mampu berdoa dari kejauhan.. Bantulah setiap umat Islam yang berada di dalam kesusahan.. Sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi Pertolongan..  


P/S : Bagi mereka yang yakin bahawa mereka yang memerlukan bantuan serta pertolongan itu bukanlah terdiri daripada sindiket yang tidak bertanggungjawab.. Ikhlaskan bantuan anda kerana Allah SWT. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mengetahui.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...