Friday 11 May 2012

Karya Haiwan | Sumpahan Biri-Biri Biru

Bahana dari menderhaka kepada ibu bapa mereka, biri-biri ini telah disumpah oleh kedua-dua orang tuanya. Warna bulu yang asalnya putih melepak sekarang telah bertukar kepada biru kebiruan. Mengerikan bukan ?? Cewwaahh !! Suspen tak korang baca ?? HOho !! Realiti sebenar bukan seperti apa yang dibaca. Meh sini Abang Bisu cerita sikit apa yang berlaku actually. (^_^)

Bertempat di luar Istana Schwerin, Jerman.. Arca biri-biri biru ini dikumpulkan oleh dua orang seniman Jerman :- Rainer Bonk & Bertamaria Reetz. Mereka berdua ni telah mengembara mengelilingi Eropah selama 3 tahun. Selama perjalanan mereka itu, sebanyak 50 Kedutaan Antarabangsa telah menjadi tempat persinggahan mereka. Oleh itu, sebanyak 50 ekor biri-biri dicreate simbolik bagi pengembaraan mereka itu.



Tapi, kenapa biri-biri tersebut diwarnakan dengan warna biru ?? Kenapa tak dibiarkan je mereka kekal dengan warna asal mereka iaitu putih ?? Haaa.. Kalian sedia maklumkan warna biru di dalam bendera Malaysia kita bermaksud apa ?? Perpaduan kan ?? So.. Biru pada badan patung biri-biri ini juga bermaksud 'keamanan dan perpaduan' di dunia. Salah satu perkara yang harus diberikan pujian kepada mereka di atas usaha mengamankan dunia yang semakin huru-hara. 






Sumber : Harian Metro UK

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...