Friday 4 May 2012

Karya Haiwan | 'Mangsa' Beruang Kutub

Tersentak dengan tajuk karya di atas ? Keadaan sama juga dialami Abang Bisu apabila pertama kali melihat rakaman foto manusia 'dibaham' beruang kutub tersebut. Bagi meredakan perasaan dup dap dup dap yang bermain di dada, marilah kita sama-sama beristighfar ke hadrat Allah SWT.. Semoga dengan keberkatannya, kita diberikan ketenangan untuk menyingkap realiti sebenar apa yang berlaku di sebalik tirai gambarajah dipaparkan --- Astaghfirullahal'azim --- (^_^)

Baiklah. Apa yang berlaku sebenarnya tidaklah separah tajuk dan foto yang kalian lihat. Lelaki yang menjadi 'mangsa' kepada beruang kutub 'ganas' itu sebenarnya ialah Mr. Mark Dumas : individu yang bertanggungjawab menjaga serta membesarkan Agee, si polar bear sejak ia berumur 6 minggu. [Lihat gambar 3]
  



Keakraban antara Mark, 60 dan Agee, 16 tidak mungkin dapat diperolehi manusia lain. ''Selain saya dan Dawn (isteri beliau), sesiapa yang ingin mencuba aksi meletakkan leher di rahang Agee pasti akan berakhir dengan makan malam buatnya'' ujar Mark. Beliau yang menetap di Abbotsford, Kanada bersama 'anak' dan isterinya ini, telah bekerja dengan beruang selama 40 tahun.


Agee yang berketinggian 7 kaki dan seberat lebih kurang 360 kg merupakan spesis pemangsa darat paling besar di dunia. Akibat dibelai, dijaga, diberikan kasih sayang sejak kecil oleh mereka berdua, haiwan karnivor ini telah bertukar menjadi amat manja. Perasaan terancam langsung hilang dari hati Mark dan Dawn apabila bergaul mesra dengan Agee. Bagi Agee pula, ketaatan dan kesetiaan sepenuhnya diberikan kepada 'bapa' dan 'ibu' yang telah membelanya bermula dari ia tidak mengenal dunia lagi. Agee juga pernah membintangi filem Alaska, 1995 ketika ia baru berusia mingguan hari.



Kepada mereka yang mengatakan foto-foto hanyalah di edit, super impose atau adobe photoshop.. Layani video di bawah. Chill out yoo..


Sumber : The Sun

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...