Sunday 12 February 2012

Karya Info | Tamadun Pertanian Yahudi [ 7 Gambar ]


Sekali pandang seolah-olah seperti perkampungan UFO di bumi. Tetapi, bila diamati, diperhati dan dibacai maklumat yang tertera di bawah nanti, barulah kita tahu apakah jenama 'makhluk' Allah yang terdapat di Tanah Haram Israil ini.

Moshav. Itulah nama bagi projek pertanian Yahudi yang terletak di lembah Yizreel, Nahalal-PALESTIN. Diberitakan dari Wikipedia, tapak pertanian ini dibina sekitar tahun 1921 oleh seorang arkitek bernama Richard Kauffman. Beliau merancang pembangunan serta pertanian Nahalal mengikut corak bulatan berpusat.

Projek pertanian sayur-sayuran dan buah-buahan ditanam dikawasan petak tanah yang telah dikhaskan kepada para petani. Walaupun ia diduduki secara haram, konsep Moshav mempunyai rahsia dan keunikkannya yang tersendiri.








"Ya Allah, bantulah Islam dan pejuang-pejuang yang ingin menegakkannya. Hancurkanlah mereka yang sentiasa merancang untuk menjatuhkan agama-Mu yang mulia ini. Sesungguhnya, Engkaulah Yang Maha Memberi Pertolongan dan Kemenangan. Amiin."

2 comments:

  1. Ada kebarangkalian tak saudara KB diorang tanam pohon yang melindungi diorang tu.. Pohon Gharqad ??

    ReplyDelete
  2. Salam saudara anony.. perkara tersebut tidak dapat dipastikan. Andai saudara mempunyai fakta tentang perkara tersebut boleh lah share =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...