Thursday 16 February 2012

Karya Sayu | Pengembaraan Menuntut Ilmu

The most dangerous journey to school
'' Tuntutlah Ilmu sejak kamu dilahirkan hinggalah kamu dikebumikan ''

Ungkapan hikmah penuh bermakna ini disampaikan oleh Rasul junjungan Nabi Muhammad SAW yang menyeru dan menggalakkan umatnya untuk menuntut ilmu. Baik 'Adam' mahupun 'Hawa', kewajipan tersebut digalas pundak masing-masing. Andai gagal seseorang itu menyempurnakan ilmu Fardhu Ain yang diwajibkan ke atasnya, maka sesungguhnya dia telah melakukan satu kezaliman terhadap diri sendiri dan dosa terhadap Allah SWT. Oleh itu, tuntutlah, belajarlah, mengajilah ilmu-ilmu fardhu selagi mana termampu. 

Andai sebelum ini, pihak KB pernah mengartikelkan satu post bertajuk - demi cahaya ilmu nyawa dipertaruhkan - kali ini terilham oleh daku untuk menyenaraikan pula koleksi jalan-jalan berbahaya  yang ditempuhi mereka yang bergelar pelajar. Sedikit perhatian kepada mereka yang masih tak reti-reti nak belajar dan ponteng je manjang.. Insaflah dikau. Semoga esokmu lebih baik dari hari ini. Singkapi hijabnya..

PALESTIN


AFGHANISTAN

MALAYSIA

INDONESIA



CHINA


VIETNAM



NEPAL

BANGLADESH

RUSIA

AFRIKA SELATAN

IRAN

Mengharukan. Mungkin foto yang terakhir akan membuatkan kita tersenyum sendirian. Tetapi, itulah kekuatan yang ditunjukkan oleh anak-anak ini untuk mencari sinar bahagia hari esok untuk dirinya dan keluarga. Tahniah !! 

Sumber : sumbangan dari YB Goo Gle

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...